Kurz odborného vyšetrovania leteckých udalostí


Kurz odborného vyšetrovania leteckých udalostí
V dňoch od 18. – 22. marca 2019 prebehol v priestoroch tk Sliač kurz odborného vyšetrovania leteckých udalostí, ktorý organizoval OdŠSVL MO SR. Riadiacim kurzu bol hlavný inšpektor bezpečnosti letov OdŠSVL MO SR.
Účastníkmi tohto zamestnania boli inšpektori bezpečnosti letov OdŠSVL MO SR, VVzS OS SR, leteckých krídiel, kvrps, práporu ISTAR a príslušníci AČR. Kurz bol zameraný na oblasť legislatívy, metodiku vyšetrovania príčin leteckých udalostí a spracovania záverečnej správy z leteckej nehody.
Zdieľanie informácií o príčinách leteckých nehôd je jedným z najefektívnejších nástrojov práce v oblasti bezpečnosti letov. Mimoriadny prínos v tejto oblasti mali prezentácie českých vojenských vyšetrovateľov z ODVL MO ČR a VVzS AČR zamerané na vyšetrovanie leteckých udalostí v AČR. O tom, že kultúra a zvyky v spoločnosti majú veľký vplyv na bezpečnosť letov a vyšetrovanie leteckých nehôd nás svojou prezentáciou utvrdil český príslušník s veľkými skúsenosťami zo zahraničných leteckých misií. Slovenskí civilní vyšetrovatelia z LNVÚ MDV SR a LPS, š. p. vykonali prezentácie zamerané na možnosti spolupráce pri spoločnom medzirezortnom vyšetrovaní príčin leteckých nehôd.
Súdnym lekárom ÚDZS boli prezentované možnosti pri zisťovaní príčin leteckých nehôd z biologických pozostatkov. Psychológ z Letecko-lekárskeho centra predstavil spôsob výberu personálu na novú leteckú techniku a popísal metódy zisťovania a zmierňovania následkov syndrómu vyhorenia.
Súčasťou kurzu bol aj cvičný zásah PPZS a LPZS v prípade nasimulovanej leteckej nehody lietadla MiG-29 západne letiska Sliač. Hlavným prínosom nácviku bola spolupráca medzi záchrannými zložkami z rôznych leteckých krídiel a potvrdenie spôsobilosti nového vrtuľníka UH-60M plniť úlohy LPZS. V rámci nácviku bol aktivovaný aj núdzový vysielač polohy, ktorý je nainštalovaný na palubách vojenských lietadiel (ELT), signál ktorého bol zachytený aj posádkou vrtuľníka. Posádka si precvičila okrem vizuálneho aj akustický spôsob vyhľadávania havarovaného lietadla. Po zásahu priamo na mieste simulovanej leteckej nehody HIBL objasnil ďalšiu činnosť členov odbornej vyšetrovacej komisie po príchode na miesto leteckej nehody s postupom zahájenia odborného vyšetrovania.

Kurz odborného vyšetrovania leteckých udalostíKurz odborného vyšetrovania leteckých udalostíKurz odborného vyšetrovania leteckých udalostíKurz odborného vyšetrovania leteckých udalostí

Autor: Ján SALAJ - Dátum: 26.03.2019
Čítanosť: 5703
Verzia pre tlač

Skočiť na menu